(25. února 2006)
Zdeněk Daniel,
Petr Šimeček,
Lukáš Rychnovský,
Martina Hanžlová,
Marjánka Šimečková.
Sendvič si tradičně drží dobrou úroveň, úkoly byly super, konkurence veliká a silná. Poprvé jsme si hru vyzkoušeli jako Prahory (dřív jsme se tak různě přidávali k jiným týmům) a podařilo se nám do sestavy získat Petra a Marjánku Šimečkovy, kteří nám pomohli a bylo to s nima fajn.
Na hru se díváme pozitivně i přesto, že jsme tu získali velmi hořké druhé místo - o vítězství nás připravil server, který v poslední půlminutě hry nezvládl zpracovat náš včas odeslaný a správně vyřešený osmnáctý úkol (403). Nicméně rudým Proudovým krtkům gratulujeme, zaslouží si vítězství za svůj jednoúkolový náskok z první sady. Útěchou je nám také to, že jim chybělo jen pár minut k vyřešení 403ky, čímž by hru naprosto po zásluze zase vyhráli oni.
Těžká a pěkná šifra, jediná z prvních dvou sad, kterou jsme nevyřešili, přestože v závěru první i druhé sady se jí věnoval celý tým. Nešli jsme na to úplně špatně. No jasně, spoustu času jsme ztratili morseovkovými pokusy, ale mám na mysli ten zbytek úvah :-).
V excelu to moc rychle nešlo, ale při zapojení manuální síly vyšla hned první sofistikovaná haluz (každé x-té slovo musí být dostatečně dlouhé...) - pětka a trojka. Takže nejmenší tuzemský savec. Google říká rejsek malý. Dáme to tam celé, nebo jen rejska? Přece celé, rejsků je víc a nejmenší je jen tento. Buch to tam. Kdybychom si tak líp četli zadání...
Byly jednodušší, než se zdálo, v pohodě. Jen máme nějaký pomalý rozjezd.
ROBERTa hádáme ze čtyř písmen (RO-E-T), ani nevím, kde jsme k nim přišli. Dopijem a pudem jsou borci. A vůbec, úkoly tady byly perfektní v tom, jak byly různorodé. Určitě potěší, když všichni zvládnou aspoň něco, když si každý najde ten svůj úkol, který mu sedne.
Princip byl jasný, musíme najít rozdíly oproti originálu. Na internetu jsme toho moc nenašli, tak spíš pomohl selský rozum
Pěkný :-) Protože nám výsledek dlouho nedával smysl, vyluštili jsme postupně všechny výrazy kromě "opar štojí". Tohle muselo být zajímavé vymýšlet.
Úloha by byla jednoduchá i bez nadpisu a nápovědy. Takhle je to raz dva, odesíláme jako první.
Dlouho váháme s odesláním, zdá se sice, že pod 16 tahů to nepůjde, ale nedokázali jsme, že je to minimum. Zkoušíme 16 a je to dobře.
Měli jsme sedm z osmi asociací, morseovky jsme si sice všimli, ale neluštili jsme ji. Stejně jako ostatní jsme poznali mazdu, ale zapsali jsme si ji jako auto/mazda. ®ivot jsme nepřekládali, nenapadlo nás to. Nejlepší při hledání asociací byl Zdeněk se svým: "Jídelna... Co by tak mohlo souviset se školní jídelnou?" Teprve pak mu docvaklo, že je to ta škola.
Aktuální asociace na Torino zaměřila naši pozornost jihozápadně, což je vlastně náhoda, a postupně jsme našli přesně všechna místa z fotek. Avignon nám dal zabrat, nečekali jsme ho za Torinem. Nejdřív jsme chtěli kód získat z názvů těch míst, až po Avignonu jsme přepli úvahy na grafiku - další v řadě na té přímce byla Barcelona. Vracíme se k notám (101), ale už na to nemáme.
Ještě že tam bylo to S v nadpisu, Google nám našel nejdřív tabulku tvrdosti s Topazem. Tentokrát kupodivu zvládáme číst zadání. Nakopnutí správným směrem: ypsilony a zet.
Trochu pracná úloha, ale pobavila mě ta představa, jak někdo čistí klávesnici, vymění se mu tam písmenka, jak se mu to nedaří opravit, pak je tam nasází podle abecedy a tak. Jinak pomohla funkce "najít a nahradit".
Díky tomu, že jsme si hned jednotlivě rozebrali úkoly, jsme tohle neřešili týmově, což je škoda, mohla to být dobrá sranda. Prohlídli jsme si to pak aspoň večer na afterparty. Vlastně ani nevým, jestli náš postup "každý si na začátku sady vezme jeden úkol a až ho vyřeší, pomůže ostatním" je nejvýhodnější, ale zhruba tak jsme to dělali a šlo to. Zajímalo by mě, jestli to jiné týmy dělají taky tak, nebo rovnou na úkolech od začátku spolupracují a některé úkoly odloží na později.
Čísla u příslušných náboženských slov jsme měli brzy, ale před nápadem sečíst je po větách jsme s nimi dlouho dělali různé jiné pokusy, jako brát tolikáté písmeno z toho slova a podobně. Doděláváme chvíli po zobrazení čtvrté sady.
Další ukázka naší hlouposti - nejdřív píšeme "32", divíme se že je to špatně a pak teprve čteme, že kód má mít devět písmen... Máme 47 minut na řešení zbylých dvou úkolů do startu 4. sady.
Koukali jsme do toho hrozně dlouho, přece jen obrázky byly lákavější než písmena a čísla, která ještě zbývala nevyřešená, takže jsme dlouho dávali přednost obrázkům. Zkoušeli jsme leccos včetně morseovky a dělení obrázků do skupin, ale nejvíc jsme se upnuli na to, že hodně obrázků jasně ukazuje nějaký směr, což samozřejmě nikam nevedlo. Naštěstí jsme to pak vzdali a šli řešit písmena a čísla.
Postup byl z instrukcí jasný a nápovědy jednoduché, navíc se člověk naučí luštit něco nového... Dáváme to až na druhý pokus protože si pleteme Lenku s Alenkou.
Cca šest až deset minut před koncem hry nám dochází, že už nemáme moc času. Vzdali jsme obrázky a vrhli se plnou silou na písmena a čísla. Přála bych vám u toho být, u toho když jsme přišli na zkratky, předělali některé dvojpísmenné na trojpísmenné, vzali z toho příslušná písmena a paralelně dohledali celé názvy zkratek, u kterých jsme si nebyli jistí. Původně jsme mysleli, že do VNIT-EDNA-TION-S se doplní tři písmena na místa mezer, pak ale čteme United Nations, takže OSN. Máme to! Načítáme stránku v 19:59:28, okamžitě zadáváme OSN a odesíláme. Už po pár vteřinách to začalo být divné a zdálo se, že tady něco není v pořádku. Server zatuhl. Není divu, nejen že týmy klikaly písmena k úloze 404, ale pokud jim nezáleželo na čase, zkoušeli určitě tipovat i jinde, kde si nebyli výsledkem jistí. Počkali jsme a když konečně server zareagoval, napsalo nám to, že na úlohu 403 už nelze odpovídat. Nevěděli jsme pořád, jestli to server opravdu nestihl nebo to stihl a jeho hláška byla až reakce na náš druhý odesílací pokus... Počkali jsme teda do 20:05. Podle výsledkové listiny jsme 403 nevyřešili. Kriket nás uklidňuje, že není problém to dohledat v logu toho serveru a voláme si s orgy. Ti uznávají, že došlo ke zpoždění, ale rozhodují se nic nepřehodnocovat, protože by to bylo nesystémové. Nejsou u serveru a ani později si log neprohlížejí, protože by tam prý sice asi byl vidět čas, ale ne naše odpověď.
Každý už asi zažil situaci, kdy k němu hra byla nespravedlivá - takové to "kdyby seděl kytarista na svém místě, tak bychom s ním mluvili už před dvěma hodinama" a podobně, jenže tohle není žádné "kdyby". 403ku jsme zadali včas. Tady ty problémy dokážou člověku pořádně zkazit i radost z toho, že jsme ji vyřešili.
Za svůj tým nevím, co jsme měli udělat víc, než v čase odeslat všech těch 18 úloh. Kdyby to na pořadí nic neměnilo, tak to tak neřešíme. Ale vzhledem k tomu, že kromě nás už měli 18 úloh jen Proudoví Krtci rudí a že (i s naší přičtenou hodinou za 403) jsme měli o hodinu a půl lepší čas než oni, připravil nás server o první místo. A nejen těm, kteří viděli dojezd Katky Neumannové, je jasné, že první místo je jiné než druhé :-) Z pohledu orgů ale chápu, že hru prostě vyhodnocuje počítač a zasahovat do jeho výsledků by svým způsobem mohlo znamenat nebezpečí pro korektnost všech budoucích Sendvičů, Exitů a kvalifikací na Bednu a Tmou, kde se prostě čas od času problémy se serverem objevují. Takže se asi nedá nic dělat.
Klikací úloha, Tykadla měla plné právo projet celou abecedu a tipovat, když věděli, že řešením je jediné písmeno. Taky u nás padlo, že kdybychom to náhodou nevyřešili, začne jeden člověk před koncem sázet do formuláře abecedu. Nebylo to potřeba, poznali jsme sice jen Bulharsko, Bosnu a Belgii, ale "B" bylo správně.
No... vůbec se nedivím, že i ostatní týmy v čele dost váhaly s odesláním KÓDu :-) My jsme pořád hledali, kde by se nám zrovna tohle potvrdilo, a odvážili jsme se ho tam zadat teprve ve chvíli, kdy narostl počet úspěšných týmů tak, že bylo jasné, že v tom nic složitého být nemůže. Ale pobavilo nás to ;-)
Martina